Jak można zabronić ruchu samochodowego w centrum miasta?


W maju 2009 r. mieszkańcy Nowego Jorku mieli okazję uczestniczyć w niezwykłym eksperymencie: zamknięciu na cały dzień jednej z najbardziej ruchliwych ulic miasta - Broadwayu - dla ruchu samochodowego i rowerowego. Decyzję taką podjął burmistrz Michael Bloomberg, aby sprawdzić ewentualne zyski dla pieszych i płynności ruchu pojazdów z takiego podjeścia do przestrzeni publicznej miasta.

Prawie rok później - 12 lutego 2010 r. - władze miejskie ogłosiły, że niedawno utworzone place, dostępne tylko dla pieszych, w obszarach Times Square oraz Herald Square - zostaną na stałe wyłączone z ruchu samochodowego i rowerowego. Jest to część planu Green Light for Midtown, mającego na celu zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum, w tym zwłaszcza na dwóch odcinkach Broadwayu - pomiędzy 47. i 42. przecznicą oraz 35. i 33. Docelowo rozważana jest koncepcja całkowitego zamknięcia ulicy, wzdłuż której zlokalizowane są najbardziej znane teatry na świecie, i zamienienie jej w deptak.


Wyświetl większą mapę

Pomysł spotkał się z ciepłym przyjęciem mieszkańców, kupców i turystów. Jednak zamknięcie i zmiana przepływu samochodów nie spowodowało usprawnienia tempa ruchu na drodze. Według badań wydziału transportu zmiana organizacji ruchu spowodowała tylko 7-procentowe przyspieszenie na Siódmej Alei; według wstępnych planów miało to być aż 17 proc. Sam Bloomberg przytaczał jednak dane z nadajników GPS zamontowanych w nowojorskich taksówkach. Według tak prowadzonych badań podróż między Piątą i Dziewiątą Aleją odbywa się obecnie właśnie o 17 proc. szybciej.

Burmistrz Bloomberg stwierdził jednak, że pomysł odniósł sukces, choć nie w pierwotnie założonym kształcie. “Uczciwe można powiedzieć, że odnieśliśmy sukces w jednej rzczeczy." - mówił na konferencji prasowej - "Niedokładnie tej o której myśleliśmy, ale znacznie większy w tych obszarach, które nie przyszły nam do głowy." Całkowity zakaz ruchu pojazdów kołowych spowodował bowiem spadek ilości wypadków i obrażeń (nawet o 35 proc. w ruchu pieszym), a także stworzył nowy obszar dla nowojorczyków, gdzie mogą odpoczywać.

Izba przemysłowa The Times Square Alliance przeprowadziła badania wśród mieszkańców tego obszaru oraz osób tam pracujących i okazało się, że około 75 proc. respondentów "jest zadowolonych ze zmian". Przedsiębiorcy również poparli tą inicjatywę.