Jak promować miasto? - przykład: Bytom


28 i 29 maja w Płocku odbędzie się finał konkursu w ramach V Film, Art & Tourism Festival na najlepszy film promujący kraj, region lub miasto. Z 200 zgłoszonych prac jury wybrało za najlepszą produkcję "Bytom - energia kultury".

Ten 10-minutowy film został przygotowany przez Media Art Group Press na zlecenie Urzędu Miasta. Rzeczywiście jest odmienny od sztampowych produkcji tego typu, które zazwyczaj rozpoczynają się od mapy z lokalizacją danego miasta czy gminy we wszechświecie, a później narrator odpowiada na pytanie "dlaczego tu jest świetnie".

Moim zdaniem niezwykle cenne jest poświęcenie blisko 25 proc. filmu industrialnej stronie miasta, która jest wielkim atutem Bytomia. Jeśli uda się przekształcić Elektrociepłownię Szombierki w prawdziwy ośrodek kultury to miasto to zyska unikalną przestrzeń publiczną w skali polskiej, która może nie być tak bardzo komercyjna jak rewitalizacje Starego Browaru w Poznaniu czy Manufaktury w Łodzi. W końcu Bytom wyrasta też, dzięki Kronice, na czołowy ośrodek nowej lewicy.