Jak zmienić miasto w pracownię? - przykłady: Münster


Niemieckie Münster co dziesięć lat zamienia się w pracownię przestrzeni publicznej najważniejszych artystów świata. Niestety do piątej edycji projektu będziemy musieli czekać do 2017 r. ale zakończone już cztery dają ciekawy obraz współżycia mieszkańców z dziełami sztuki, umieszczonymi tuż za ich oknami.

Początki Skulptur Projekte Münster sięgają lat 70. i dyskusją, jaka rozgorzała w tym mieście po tym, jak Landesbank podarował miastu rzeźbę George'a Rickeya (zdjęcie poniżej). Dzieło artysty nie spodobało się mieszkańcom i rozgorzała wielka dyskusja o jego losach. Klaus Bußmann - dyrektor Westfälisches Landesmuseum - postanowił wykorzystać zainteresowanie współczesną sztuką i stworzył cykliczną imprezę Skulptur Projekte.

Kuratorem edycji 2007 był już po raz drugi Kasper König. Doprowadził on m.in. do zrealizowania idei Bruce'a Naumana "Square Depression" z pierwszej edycji projektu. Oprócz niego zaproszeni zostali także Paweł Althamer, Michael Ascher, Nairy Baghramian, Guy Ben-Ner, Guijllaume Bijl, Martin Boyce, Jeremy Deller, Michael Elmgreen & Ingar Dragset, Hans-Peter Feldmann, Dora Garcia, Isa Genzken, Dominique Gonzalez-Foerster, Tue Greenfort, Valerie Jouve, Mike Kelley, Suchan Kinoshita, Marko Lehanka, Gustav Metzger, Eva Meyer & Eran Schaerf, Deimantas Narkevičius, Maria Pask, Manfred Pernice, Susan Philipsz, Martha Rosler, Thomas Schütte, Andreas Siekmann, Rosemarie Trockel, Silke Wagner, Mark Wallinger, Clemens von Wedemeyer, Annette Wehrmann, Pae White.

Projekty w przestrzeni publicznej stanowią niebywała atrakcję miasta. Thomas Schütte w 1987 r. wzbogacił jeden z placów Münster parą ogromnych czerwonych wiśni z lakierowanego aluminium (1,30 m obwodu) spoczywających na sześciometrowej kamiennej kolumnie. Rzeźba stanęła w miejscu, gdzie wcześniej był parking i budki telefoniczne. Teraz obok "wisienek" powstał kawiarniany ogródek, a cały plac wzbogacił się o nową nawierzchnię. Schütte odwołuje się w pracy do historii miejsca i stwierdza, że umożliwia ona „doświadczenie czerwonych wiśni w zestawieniu z kolorami samochodów”.

Szczegółową relację i ocenę edycji 2007 można znaleźć tutaj. Poniżej mapa z lokalizacjami obiektów w 2007 r.