Jak przemysł kreatywny kształtuje gospodarkę? - spotkania: Łódź


W Łodzi w dniach 17 i 18 czerwca 2010 roku odbędzie się Międzynarodowa Konferencja “Przemysły kreatywne – współpraca, komunikacja, edukacja”. Jej głównym tematem będzie potencjał i możliwości sektora kreatywnego, jako szansa na rozwój gospodarki Unii Europejskiej.

Podczas tegorocznej konferencji organizatorzy chcą pokazać, że przemysł kreatywny to nie tylko nowa gałąź globalnej ekonomii, ale także prawdziwa machina zależności, złożony system, w którym cele, zadania i role powinny zostać precyzyjnie ustalone, zrealizowane i ocenione.

Spotkanie z ludźmi zaangażowanymi w tworzenie sektora kreatywnego na każdym z możliwych poziomów będzie szansą na przeanalizowanie możliwości, zagrożeń i problemów przemysłów kreatywnych – zarówno w Polsce, jak i w całej Europie.

Głównym tematem pierwszego dnia konferencji będzie współpraca międzysektorowa postrzegana jako istotny warunek funkcjonowania i rozwijania przemysłów kreatywnych.

Podczas pierwszej sesji pojawią się ważne pytania: Co należy (z)robić, aby współpraca międzysektorowa była możliwa – zarówno na poziomie państwowych, jak również europejskim? oraz Jak należy ją pielęgnować, aby dla wszystkich stron mogła być wartościowa i efektywna?.

W ramach prezentacji dobrych praktyk przedstawiciele sektora publicznego z Danii, Estonii, Belgii i Wielkiej Brytanii przybliżą różne metody budowania polityki wsparcia na poziomie instytucji narodowych i/lub publicznych, a także sposoby kreowania popytu na produkty sektora kreatywnego, czy w końcu możliwości wykorzystywania funduszy strukturalnych w działaniach na rzecz przemysłów kreatywnych.

Żeby jednak od tych trudnych tematów atmosfera nie zrobiła się zbyt poważna, po południu będzie miała miejsce sesja Pecha Kucha, podczas której będzie można zobaczyć jak działają przemysły kreatywne w praktyce – fascynujące twórcze miejsca, przestrzenie do wspólnej pracy i wzajemnej inspiracji. Wśród nich znalazły się m.in.: kultowe londyńskie Village Underground, warszawskie Centrum Cybernetyki 2.2.2 czy gruzińska Art Villa Garikula. Na pewno nie zabraknie dobrej artystycznej energii oraz ciekawej dyskusji na finiszu.

Drugiego dnia od samego rana poruszony zostanie temat edukacji w budowaniu sektora kreatywnego – jak powinny wyglądać i jak wyglądają instytucje przygotowujące twórców do pracy w sektorze kreatywnym oraz co można zrobić, aby młodym przedsiębiorcom ułatwić start, m.in. poprzez odpowiednie szkolenia i programy edukacyjne. Ciekawe praktyki przedstawią m.in. dyrektor Centre for Cultural Management we Lwowie Ihor Savchak oraz współtwórca funduszu Culture Loan z Kunstenaars & CO w Amsterdamie Peter van Hinten.

Na zakończenie części panelowej przedstawiciele sektora publicznego i młodzi przedsiębiorcy porozmawiają ze sobą o możliwościach instytucji rządowych i samorządowych w zderzeniu z potrzebami sektora kreatywnego.

Podczas konferencji odbędą się także nietypowe warsztaty dla urzędników i przedstawicieli sektora kreatywnego – swoista wariacja na temat formuły “speed dating” oraz warsztat, którego nazwa mówi sama za siebie: “Nieoczekiwana zamiana miejsc”.

Więcej na www.creativeindustries.pl