Jak stworzyć żyjące miasto? - badania: The Economist & Philips

Florida w mieście
W listopadzie 2010 r. prestiżowy angielski tygodnik The Economist opublikował raport Liveable Cities - Challenges and opportunities for policymakers. Jest to część kampanii koncernu Philips, obejmującej m.in. pierwszą edycję konkursu Philips Livable Cities Award.

Nagroda jest przyznawana w trzech kategoriach: Well-being Outdoors (pomysły na dobrą przestrzeń publiczną), Independent Living (idee ułatwiające miejskie życie osobom starszym) i Healthy Lifestyle (chyba jasne o co chodzi). Łączna pula nagród to 125 tys. funtów. W Komisji Nadzorującej zasiada m.in. Richard Florida - popularyzator pojęcia kapitału kreatywnego, Ken Livingston - burmistrz Londynu i Ismael Fernández Mejía - meksykański urbanista.

Dodatkowymi elementami akcji są kanały społecznościowe (np. na YouTube), a także organizowane debaty, poświęcone rozwojowi miast. Rozmowy ekspertów można oglądać przez internet.

Raport "Liveable Cities" to wynik rozmów z ekspertami w dziedzinie planowania i projektowania miejskiego z całego świata. Łącznie w badaniu wzięło udział 575 uczestników po 30 proc. z Azji, Północnej Ameryki i zachodniej Europy. Pozostałe 10 proc. pochodziło z innych części świata. Dodatkowo autorzy przeprowadzili rozmowy z 17 urzędnikami, projektantami i architektami, specjalizującymi się w sprawach miejskich.

Oto najważniejsze ich zdaniem punkty, związane z rozwojem miast.
  1. Profesjonaliści pracujący w miastach lubią swoje miejsce. 60 proc. z nich uważa, że jakość ich życia jest powyżej średniej, a 30 proc. planuje mieszkać w mieście przez przynajmniej następne 20 lat.
  2. Ruch uliczny i transport to główne wyzwania dla władz - prawie 60 proc. poprawiłoby system transportu i stan dróg w pierwszej kolejności, aby miasta były mniej stresujące i lepiej przystosowane do życia. Ponad 50 proc. ankietowanych byłoby gotowych płacić nawet wyższe podatki w tym celu.
  3. Prawie 60 proc. uważa, że w miastach żyje się co raz lepiej. Jednak starsze osoby odczuwają rosnące trudności w życiu i wiele osób po sześćdziesiątym roku chciałoby się wyprowadzić z miasta.
  4. Prawie wszyscy zgadzają się, że tolerancja kulturowa i dobre relacje sąsiedzkie to podstawa na której tworzy się miasto atrakcyjne dla życia i pracy. 25 proc. odczuwa jednak, że w ich mieście nie ma poczucia wzajemnej współpracy.
  5. Jedną z cech miasta jest nastawienie na współpracę ze światem zewnętrznym - wszędzie chętnie wita się turystów, ale także inwestorów, detalistów oraz wydarzenia sportowe i kulturalne. Ponad 40 proc. uważa, że ich miasto jest otwarte na emigrantów.
  6. Dla 58 proc. osób rynek pracy i koszt życia to pozycje, które są najważniejsze przy budowanie miasta, jako atrakcyjnego miejsca do pracy i życia.
  7. Wielu mieszkańców miast regionu Azji i Pacyfiku martwi się wewnętrzną presją migracyjną. Z kolei Europejczycy i Amerykanie przejmują się niepewną sytuacją gospodarczą i zwolnieniami pracowników.