Inicjatywy: Miasto szczęścia

Uśmiechnięte miasto
W 1998 r. Enrique Peñalosa objął funkcję burmistrza Bogoty - 7-milionowej stolicy Kolumbii. Jego trzyletnia kadencja odmieniła na zawsze oblicze tego miasta. Przestały się liczyć tylko sprawozdania finansowe i plany. Nowy burmistrz chciał dać mieszkańcom to co dla nich najważniejsze - szczęście.

- Z naszymi ograniczonymi zasobami, musimy odkryć inne sposoby mierzenia sukcesu. - mówi Peñalosa - Może to oznaczać, że wszystkie dzieci mają dostęp do boisk, bibliotek, parków, szkół i żłobków. Jego wizja nowego miasta staje się wzorem dla państw rozwiniętych. Dzisiaj były burmistrz (funkcję tą można sprawować tylko raz) wykłada na uczelniach w Nowym Jorku.

Bilans 1000 dni
W ciągu nieco ponad tysiąca dni Peñalosie udało się m.in.:
  • stworzyć system szybkiej komunikacji autobusowej TransMilenio, z którego codziennie korzysta ponad pół miliona pasażerów (przeczytaj post o pierwszym rozwiązaniu tego rodzaju w Kurytybie),
  • zbudować 52 szkoły i przebudować 150 kolejnych,
  • założyć lub rozbudować 1200 parków i placów zabaw,
  • zbudować trzy główne i 10 lokalnych bibliotek,
  • polepszyć życie w slumsach doprowadzając do 100 proc. gospodarstw wodę,
  • zbudować 100 przedszkoli dla dzieci do piątego roku życia,
  • wykupić nieuzbrojoną ziemię na obrzeżach miasta, aby zapobiec spekulacjom i wyposażyć ją w infrastrukturę na potrzeby budownictwa dla klasy średniej,
  • stworzyć 300 km tras rowerowych, największą sieć w krajach rozwijających się,
  • stworzyć najdłuższą na świecie ulice dla pieszych o długości 17 km oraz zbudować 45-kilometrowy pierścień zieleni wokół miasta,
  • ograniczyć ruch samochodowy o 40 proc. dzięki wprowadzeniu ograniczeń co do możliwości poruszania się q godzinach szczytu, jak również nałożeniu lokalnych opłat parkingowych i podatków na paliwo, aby sfinansować budowę systemu autobusowego,
  • zainaugurować "Ciclovia" - coroczny dzień wolny od samochodu, kiedy wszyscy podróżują w sposób inny niż samochodem,
  • posadzić 100 tys. drzew.
Pomoc wszystkim
TransMilenio
Zmiany dokonywane w Bogocie nie ograniczają się tylko do centrum i zamożnych dzielnic. Założeniem jest, że pomoc biedniejszym nie może powodować w nich wstydu. Dlatego system autobusowy jest tak przygotowany, że nawet zamożnym opłaca się z niego korzystać. Sieć tras rowerowych przecina całe miasto. W dzielnicach slumsów jest to często jedyna utwardzona droga, która pełni rolę przestrzeni publicznej dla mieszkańców.

Miasta szczęścia
Idea miasta szczęścia to także część programu "Action for Hapiness" zainicjowanego przez brytyjską The Young Foundation, która działa już od 40 lat. "Action for Happiness" to międzynarodowy ruch osób, chcących budować bardziej szczęśliwe społeczeństwo. Każdy chcących dołączyć do tego pomysłu musi jedynie potwierdzić proste credo: Starać się czynić więcej szczęścia w świecie przez który przechodzimy w trakcie naszego życia.

Sposoby czynienia szczęścia mogą być czasem bardzo proste. Wystarczy komuś otworzyć drzwi, uśmiechnąć się do nieznajomego, zapłacić za niego opłatę postojową. Kanadyjski odpowiednik akcji brytyjczyków to "People For Good". Tutaj można znaleźć więcej ich rad.

Po prostu szczęście
Szczęście jest wartością dla każdego. Według badań w cyklu życia ma ono kształt litery "U". W młodości i na starość jesteśmy bardziej szczęśliwy niż w wieku średnim. Na poziom szczęścia mamy spory wpływ - zwłaszcza u dzieci. Tylko 10 proc. osób stwierdza, że ich radość zależy od posiadanych pieniędzy. 40 proc. przypisuje ją aktywności i relacją z innymi osobami. Kolejna połowa uważa, że zależy ono od genów i wychowania.

Zacznij swoją przygodę ze szczęściem


Film o zmianach w Bogocie