Inicjatywy: Przebudowa miasta w erze 2.0

Rynek zamiast marketu
Od lata 2010 r. w Bristol w stanie Connecticut, położonym około 150 km. na północ od Nowego Jorku, trwa przebudowa centrum miasta. Na razie odbywa się ona wirtualnie na specjalnie utworzonym portalu bristolrising.com. Każdy z 60-tys. mieszkańców może zgłosić pomysł na zagospodarowanie przestrzeni po zamkniętym supermarkecie w centrum miejscowości. Najbardziej popularne pomysły poddawane są analizom ekonomicznym, a najlepsze z nich pojawią się w "realu".

Głos e-ludu
Taki sposób przygotowania inwestycji został ochrzczony przez jej twórców jako "crowdsourced placemaking", czyli społecznościowe tworzenie miejsc. Infrastrukturę techniczną stworzyła firma Renaissance Downtown, która specjalizuje się w projektach dotyczących ożywiania śródmieść. Jej filozofia opiera się na zasadzie 3P, czyli "people, planet, profit" (ludzie, ziemia, zysk), jako modelu zrównoważonego rozwoju miast.

W pierwszym cyklu konsultacji mieszkańcy Bristolu zdecydowali, że w miejscu supermarketu powstanie plac miejski. Ważnym jego elementem mają być ogrody na dachach budynków, a cała przestrzeń dostępna będzie wyłącznie dla pieszych.

Biznes na piątkę
Od 12 lipca do 20 września 2011 r. potrwa kolejny cykl dyskusji pod hasłem "Fab Five" (Fantastyczna piątka). Ich ideą jest wyłonienie pięciu pomysłów biznesowych, które zostaną dofinansowane przez miasto w obrębie nowopowstałego placu. Obecnie największą popularnością cieszą się kawiarnia literacka oraz browar z winiarnią i klub muzyczny. Pomysły te łącznie otrzymały już ponad 500 głosów. Przy czym dwie pierwsze idee są zgłaszane przez przedsiębiorców zainteresowanych ich wdrożeniem w życie.

Film o idei crowdsourcingu