Technologia: Gry zmieniające świat

Moja wersja świata 2050
W 2004 r. Asi Burak - były pracownik wywiadu izraelskiego - założył fundację "Games for change". Jej wizja jest prosta: wykorzystać 407 mln godzin, które miesięcznie 85 mln. internautów poświęca na gry dla dobrej sprawy. Pierwszym projektem, który współtworzył Asi Burak był "Peacemaker" - wirtualna próba rozwiązania konfliktu palestyńsko-izrealskiego.

Dzisiaj portal Games for Change to kilkadziesiąt tytułów gier przeglądarkowych, których zadaniem jest walka dla dobra. Może to być gra "Darfur is dying", gdzie wcielamy się w rolę uchodźcy ściganego przez brutalne oddziały Janjaweed. Inny przykład to "Energy City". Naszym zadaniem jest zarządzania systemem energetycznym miasta i dbanie o ekologie.

Wirtualne zmiany
Brytyjska firma Delib (przeczytaj post o profilu jej działalności) przygotowała na zlecenie Ministerstwa Energii i Zmian Klimatycznych prostą grę "My 2050", w której możemy przyczynić się do redukcji emisji dwutlenku węgla w 2050 r. Mamy w niej wpływ zarówno na podaż, jak i popyt energii. Dlatego każdy sam może zobaczyć jak duży ma wpływ zmniejszenie o pół stopnia temperatury w pokoju lub kupno samochodu hybrydowego.

Mądra emerytura w czasach on-line
W 2006 r. Sandra Day O'Connor - pierwsza sędzina Sądu Najwyższego USA - przeszła na emeryturę. Zaczęła spotykać się z młodzieżą i z przerażaniem odkryła, że nikt nie był w stanie wymienić trzech typów władzy w państwie, ale każdy potrafił podać nazwiska trzech jurorów programu "American Idol".

Postanowiła więc założyć iCivics. Portal edukacyjny dla młodzieży, który będzie przez gry przybliżał zagadnienie związane z prawami obywatelskimi i funkcjonowaniem państwa. W grach możemy się wcielić w młodego aktywistę, który w swoim pokoju np. decyduje się, że chce posprzątać park. Zaczyna to robić i jego działania dostrzega lokalna gazeta. Dołączają do niego kolejni wolontariusze, udaje mu się spotkać z kongresmenem. W prosty sposób poznaje swoje prawa i różne nieformalne metody wpływu (np. zbieranie funduszy na kampanie przez sprzedaż ciasteczek, zasady redagowania petycji).

Prezentacja Asi Buraka na TEDxTalk