Rower: Trasy rowerowe w Katowicach

nie-Kolorowe trasy rowerowe
Od dłuższego czasu poszukiwałem mapy tras rowerowych w Katowicach. Nie wpadłem na pomysł, że są one umieszczone w serwisie mapowym miasta z wszystkimi danymi geoprzestrzennymi (przejdź do mapy). Jest to pierwsza trudność, jeśli ktoś chciałby wydrukować sobie mapę i zabrać ze sobą (np. w przeglądarce Chrome funkcja wydruku w ogóle nie działa)...

Druga trudność to sieć tych ścieżek. Ilustracja pokazuje ścisłe centrum miasta z rynkiem i Spodkiem. Mamy jedną trasę idącą na wschód i później południe w dodatku przez las. Z opisu tras na stronie miasta widać wyraźnie, że władze miasta nie traktują tej sieci, jako części systemu transportowego miasta, ale wyłącznie jako rekreacyjny dodatek. Proszę spojrzeć na adres internetowy strony z opisem "http://www.katowice.eu/pl/wypoczynek-i-rekreacja/atrakcje-turystyczne/trasy-rowerowe.htm".

Ścieżka w polu
W Katowicach najludniejszą dzielnicą po Śródmieściu jest Ligota-Panewniki. Mamy tutaj trzy trasy, ale żadna z nich nie prowadzi do centrum! Jedyna, która zmierza w tym kierunku kończy się jakieś pół kilometra od śródmieścia. Dalej mamy do pokonania dwupasmową jezdnię, przechodzącą nad autostradą A4.

Ta krótka analiza pokazuje jak dekoracyjnie są traktowane trasy rowerowe w Katowicach. Nie ma mowy, aby spokojnie i bezpiecznie dojechać do pracy w centrum z innych dzielnic. Stolica Śląska to jedno z najlepiej skomunikowanych miast Polski o średniej prędkości ruchu ok. 60 km/h (przeczytaj artykuł o raporcie Deloitte). Dla rowerzystów oznacza to wielopasmowe jezdnie z samochodami jadącymi czasami i 100 km/h.

Podzielcie się swoimi opiniami o śląskich trasach rowerowych. Może znacie miejsca, gdzie łatwo byłoby stworzyć pas dla rowerów, ale nikt o tym wcześniej nie pomyślał. Komentujcie lub piszcie na info@NaszaPrzestrzen.pl.